Aká som bola hrdá na seba, keď som skonštruovala túto
vetu hneď po príchode do Pekingu. Možno to však nebolo taktické, lebo následné
odpovede boli akosi už nezrozumiteľné. Transportovanie sa po meste, kde na
ploche asi 7,5 krát menšej je sústredených asi o 3 milióny viac
obyvateľov, ako má celé bývalé Československo, je zážitok sám o sebe. A to
bol aj prvý problém, s ktorým som tu bola konfrontovaná – ako sa dostať na
školu? Síce som si prezieravo nechala 7 hodín rezervu na pick-up servis, ktorý
zadarmo ponúkala škola, ale to som netušila, že lietadlo bude meškať 12 hodín. V sprievodcovi
pre medzinárodných študentov radili, že v prípade, ak zmeškáme onen
servis, máme si vziať taxíka, ale cena tejto možnosti ma rýchlo odradila a radšej
som nasledovala vetu: „The nearest subway station is ...“ Preprava metrom je
všade rovnaká, a tak som sa pomerne v pohode dostala na tú „nearest
station“. To už som sa s angličtinou dávno rozlúčila a pripravila si čínsku
otázku, ale bolo odo mňa veľmi naivné predpokladať, že školu budem mať tak do
20 minút chôdze od metra. Deväť liniek metra na celé mesto nie je moc veľa (ale
stavajú jak o dušu nové linky). Po viac než hodine kráčania a neustálej
snahy otravovať ľudí s otázkou, ako sa dostanem na svoju školu, som stretla
niekoho, kto vedel trochu anglicky a mne docvaklo, že tie predchádzajúce
rady v čínštine boli o tom, že to je hrozne ďaleko a mám isť 6
zastávok autobusom. To som bola ešte 4 zastávky od školy.
Verejná doprava po Pekingu je lacná. Bežná „lonelyplanetovská“
cena je 2 yuán za metro a 1 yuán za autobus, ale keď si kúpite kartu
dopravného podniku (jednorázovo zaplatíte 30 yuán ako depozit za kartu), potom
vás cestovné stojí 0,4y za bus.
Zopár postrehov z cestovania autobusom:
-
Nestretnete tam „západniara“,
pretože orientácia v trasách liniek je akosi moc čínska.
-
Nasledujte dav,
vedia, ktorými dvermi sa má nastupovať. Individualita ma potrestala vyčítavou
navigáciou od vodiča a škaredými pohľadmi celého osadenstva autobusu.
-
Pozor na dôchodcov!
Sú nebezpeční. Nikdy nestojte v blízkosti ich miesta, kde sedia, pretože
vás kopnú do nohy, keď budú chcieť vystupovať.
-
Buďte pripravený sa
tváriť seriózne, keď náhodou očumujete zaľúbené páriky, lebo vám bude občas do
smiechu. (Utieranie šušňov trčiacich z nosa a vytláčanie vyrážok
svojmu šuhajovi v autobuse ma fakt dostalo).
Orientácia je jednoduchá, keď to prečítate. |
Samozrejme ďaleko pohodlnejšia a rýchlejšia preprava
je bicyklom, motocyklom a všetkými možnými prechodovými stupňami medzi
týmito dvoma dopravnými prostriedkami. Nie je to však určite zdravé (hlavne keď
padne smog), ani bezpečné (zatiaľ som zakúsila len jednu mini búračku, ale tie
šuchnutia ani nepočítam). Nesnažte sa byť tolerantný ku chodcom, nepribrzďujte
a nedávajte im prednosť, lebo v nich vyvoláte zbytočne panickú
reakciu. Prechod cez križovatky je tiež kapitola sama o sebe. Či už ste
chodec, alebo cyklista, základné pravidlo pre bezpečný prechod je, neprechádzať
na zelenú! Vtedy majú totiž zelenú aj všetky autá idúce spoza zákruty a vy
na ne nevidíte. Keď máte červenú, zelenú majú len priamočiare autá a medzi
tými sa dá ďaleko prehľadnejšie kľučkovať. A sú aj také križovatky, kde nikdy
nezasvieti zelený panák pre chodcov – potom už musíte dať na intuíciu, alebo
nasledovať skúsenejších.
Takže až tě potkáme v Praze na kole,tak máme uskakovat? :-)
OdpovědětVymazatV jakém jazyce nakonec probíhá výuka?
Vytláčanie vyrážok šuhajovi... to ma fakt dostalo. Aj keď poznám ľudí, čo by kľudne vytlačili aj cudziemu pánovi sediacemu pred nimi, len aby mali pokoj v duši...
OdpovědětVymazat